Dette er citater af dronning Margrethe fra bogen »Margrethe« (2005) af Annelise Bistrup: ¤¤ side 36 (om påskekrisen 1920): Jeg tror ikke, Kongen havde den mest loyale statsminister, man kan tænke sig. Der var ikke bare god vilje fra den side. Zahle kunne have været en klogere rådgiver for Kongen. Statsministeren havde ret, men han var ikke i sin bedste ret. ¤¤ side 62 (om shahen i Iran): En stærk og ansvarsbevidst mand, der begyndte at miste grebet, da han blev syg. Måske lyttede han også for meget til ja-sigerne. Dem skal man vogte sig for, selvom de er rare at have. ¤¤ side 108 (om svenske bestræbelser for at 'fritage' kongen fra statsretslige funktioner og reducere ham til ceremoniel figur): Var det gået herhjemme, som det gik i Sverige, havde man selvfølgelig også kunnet gøre dét, hvis det var dét, man skulle. Men hvis man ikke som statsoverhoved har de statsretslige forpligtelser, vil det være meget vanskeligere at gøre de andre ting, der følger med, men som ikke er statsretslige forpligtelser. Man vil for eksempel under statsbesøg ikke være så godt klædt på, hvis man ikke har mulighed for selv at følge med i den politiske proces. Noget andet er, at det også gør det nemmere at overbevise sig selv om, at det er vigtigt, det man gør. At det søreme betyder noget for landet. ¤¤ Side 139 og 141 (om nytårstalen 1984 om »dumsmarte bemærkninger« til indvandrerne): [...] Jeg holdt ikke den tale, fordi jeg selv synes, jeg er så glimrende. Jeg holdt den, fordi det var noget, jeg skulle huske mig selv på. Jeg skælder ikke folk hæder og ære fra, uden at jeg selv er anklaget. [...] Fortrudt den tale? Det har jeg ikke. Den har jo været igennem Statsministeriet (Poul Schlüter var statsminister), og der mente man godt, det kunne lade sig gøre. Og så holdt jeg den af karsken bælg. Og jeg skal ellers love for, at det var et ordentligt plask, der kom bagefter. Det havde jeg slet ikke ventet. Men hvis jeg ser på den med dagens briller, er den rablende naiv. Den er holdt i tiden, og ingen kunne vide, hvilken udvikling vi va midt i. Det skulle vise sig, at vi var totalt fremmede over for den kunst at være 'flere slagser'. Man kan sige, at det var et held, at det var på det tidspunkt, jeg fandt på at sige sådan noget. Det var endnu ikke et politisk kontroversielt emne. Blot et par år senere havde jeg aldrig vovet det. Da var emnet blevet politisk. Og jeg skal ikke spændes for noget politisk vogn. ¤¤ side 194f (en politisk holdning til et aktuelt spørgsmål, folkekirkens stilling og foreningsmenigheder): Debatten om at skille kirke og stat er der. Og der er nogle, der skubber vældigt på. Men jeg tror, at den danske folkekirkemenighed er så træg en masse, at man vil få svært ved at gennemføre en så dramatisk omvæltning. Jeg frygter, at det skal blive noget 'specielt' at have et trosforhold. Det er flot, hvis folk kan klare tingene selv. Men foreningsmenigheder - dem der er så fine, at de er de virkelig kristne - bryder jeg mig ikke rigtig om. Hvad så med alle os andre? Hvor skal vi gå hen med os selv? Der er én adgang, det er dåben, og det er nok. Skiller man stat og kirke, er jeg bange for, at vi først for alvor får en afkristning af landet. ¤¤ side 197 (om den islamiske 'udfordring'): I disse år udfordres vi af islam. Både globalt og lokalt. Der er noget imponerende ved mennesker, for hvem religioner gennemsyrer tilværelsen fra morgen til aften, fra vugge til grav. Der er også kristne, der har det sådan. Men det er en udfordring, vi er nødt til at tage alvorligt. Vi har ganske givet ladet det flagre i alt for lang tid. Fordi vi er tolerante - og temmelig dovne. Jeg synes virkelig ikke, det er nemt. Og heller ikke så rart. ¤¤ side 259f (om at begrænse kongens statsretslige funktioner så monarkiet reduceres til et ceremonielt symbol): Det er i hvert fald et meget alvorligt spørgsmål. Men den rene ceremoni kan nemt blive en meget tynd kop te. Ingenting fæstet op med roser! Meget af det, der er ceremoni, har sin rod i den konstitutionelle position, som monarken har. Det ene giver farve til det andet. Den ceremoni, der omgiver statsoverhovedet, får noget af sin berettigelse på grund af statsoverhovedets faktiske rolle. Der er en dybere liggende alvor i det rent konstitutionelle arbejde, som også påhviler kongen. Det er noget, jeg tager meget alvorligt, og som jeg føler er væsentligt og vigtigt. Vi er her ikke bare til benefice for turisterne og pressen. Taler vi om kongens rolle ved regeringsdannelsen efter et folketingsvalg, så står det ikke skrevet noget sted, at der skal være dronningerunde, hvis tallene er sådan, at statsministeren ikke umiddelbart kan fortsætte. Men det er efter min mening slet ikke noget dårligt system. Det er et neutralt sted at gå hen, et sted der ikke er personligt involveret i den proces, der lige er gået forud, nemlig valget. Hvor finder man ellers en person, der er statsgaranteret forpligtet til at være uvildig? Om kongen ved man, at han ikke har været til stemmeurnen. Kongen - og nu taler jeg igen om begrebet - har den grundlæggende funktion, at han ikke er involveret i de politiske detaljer. Man kan have meninger. Man kan have forhåbninger om, hvordan tingene vil falde ud. Man ønsker at bane vej for den regeringsmulighed, der er i det udfald, valget har fået. Men man er ikke involveret i selve processen. Ansvaret er stadig politikernes. ¤¤ side 261 (om at abdicere): [...] For mig er det et ansvar, der ikke indbefatter en abdikation. Det er en opgave, man har fået, og som man har påtaget sig, og den hopper man ikke fra, fordi det måske kunne være personligt belejligt at slippe for noget af det.