Det er lykkelige tider for nationen. Tronfølgerparret skal have et barn. I den anledning har statsministeren foreslået at ændre tronfølgeloven. Statsministeren gjorde opmærksom på det under sin tale ved folketingets åbning forleden. Tronfølgeren skal nu være tronfølgerparrets førstefødte - uanset køn. Vi ved alle, at det nye er det med kønnet - vi skal til at se bort fra det. Men det kan vi ikke, hvis vi skal overholde den gældende tronfølgelov. Så loven må ændres. I forbindelsen med denne ændring af tronfølgeloven, vil jeg i det følgende stille to simple spørgsmål. Efter at have stillet og svaret på disse spørgsmål, vil jeg til sidst se på svarenes konsekvenser. De to spørgsmål er: "Hvad vil man ændre?" og "Hvorfor vil man ændre det?". For at svare på det første spørgsmål, må vi se på, hvordan tronfølgeloven ser ud i dag. Den følger her i en forkortet udgave, hvor jeg har udeladt de tre sidste paragraffer og fremhævet centrale udtryk. §1. Tronen nedarves indenfor kong Christian X og dronning Alexandrines efterslægt. §2. Ved en konges død overgår tronen til hans søn eller datter, således at søn går forud for datter, og i tilfælde af, at der er flere børn af samme køn, den ældre går forud for den yngre. Er et af kongens børn afgået ved døden, træder vedkommendes afkom i dets sted efter linealfølgen og de i stk. 1 fastsatte regler. §3. Dør en konge uden at efterlade sig til tronen arveberettiget afkom, overgår tronen til hans broder eller søster med fortrin for broder. Har kongen flere søskende af samme køn, eller er nogen af hans søskende afgået ved døden, finder reglerne i §2 tilsvarende anvendelse. §4. Er der ingen arveberettigede i henhold til bestemmelsen i §§ 2 og 3, overgår tronen til den nærmeste sidelinie indenfor kong Christian X og dronning Alexandrines efterslægt efter linealfølgen og med tilsvarende fortrin for mænd frem for kvinder og for ældre frem for yngre som fastsat i §§ 2 og 3. Loven har til formål at bestemme, hvem der skal følge efter den siddende regent på tronen. Som loven er nu, skal man tage hensyn til to ting: køn og alder. Kønsprincippet siger, at "søn går forud for datter", mens aldersprincippet siger, at "den ældre går forud for den yngre". Kønsprincippet har desuden forrang frem for aldersprincippet. Når man har disse to principper, er sagen meget enkel. Man tager alle regentparrets eller i den aktuelle situation tronfølgerparrets børn og rangordner dem. Først skiller man drengene fra pigerne i overensstemmelse med kønsprincippet. Derefter anvender man aldersprincippet på hver af de to grupper, således at den ældste rangerer højest, og den yngste lavest. På denne måde får man så lavet et entydigt hierarki blandt regentparrets eller tronfølgerparrets børn. Nogle gange hænder det, at der ikke bliver født nogen drengebørn, og så har man kun aldersprincippet at rangordne efter. Som dronningens eget eksempel bevidner, kan det dog også sagtens fungere, selv om det var nødvendigt at ændre den gamle tronfølgelov, før hun kunne blive dronning. Nu vil man så ændre den igen. Man vil sætte kønsprincippet ud af kraft. Man ønsker ikke længere at anerkende dets gyldighed. Det skal ikke længere være en virksom magt i vores samfund. Dette er der tilsyneladende bred enighed om i folketinget og formodentlig også i befolkningen. Nu til det andet spørgsmål. Hvorfor ønsker man at ophæve kønsprincippets gyldighed? Det har trods alt eksisteret og været håndhævet i mange hundrede år, og der var vel oprindeligt en grund til, at man indførte det. Så hvilke grunde har man nu til pludselig at fjerne det? Her vil de fleste nok henvise til ligestillingen, sådan som statsministeren også har gjort det. Der skal være lige adgang for de to køn til alle embeder - også dette særlige embede: at være regent. Men hvad er ligestilling, og hvorfor skal vi bekymre os om det? Som navnet siger, indebærer ligestilling, at nogen bliver stillet lige eller står lige. Vi må altså se på, hvad det vil sige at være lige og ulige eller ens og forskellige. Ting er altid kun lige og ulige i en bestemt henseende. To personer kan således være lige eller ulige med hensyn til højde eller drøjde, hudfarve eller afstamning, køn eller alder osv., men de kan ikke være lige eller ulige som sådan. Man er nødt til at sige i hvilken henseende de er lige og ulige. Ligestillingsprincippet siger så, at vi skal stille folk lige i en eller anden henseende ved at se bort fra alle de mange forskelle, som gør sig gældende i andre henseender. I det aktuelle eksempel drejer det sig så om at stille regentens børn lige, med hensyn til deres mulighed for at blive regent, ved at se bort fra kønsforskellen. Lad os se på et andet eksempel: Vi antager, at politiet holder et sted og måler bilisters hastigheder og fotograferer nummerpladerne og føreren. Først bliver jeg fotograferet. Det viser sig, at jeg har kørt alt for hurtigt. Lidt efter bliver en anden bilist fotograferet. Det viser sig, at hastigheden er den samme. Vi er altså lige med hensyn til hastigheden. Nu sker der imidlertid noget interessant. Da politibetjenten kommer tilbage til stationen og ser billederne, opdager han, at jeg er en mand, mens det var en kvinde, som kørte den anden bil. Han gør nu det følgende: selv om han har set, at vi kørte lige hurtigt, vælger han at destruere mit billede, mens han sender billedet af kvinden af sted til hende sammen med en bøde. Hvis vi spørger ham, hvorfor han handlede sådan, vil han sige, at det var, fordi jeg var en mand og den anden en kvinde. Vi er givetvis alle enige om, at han handlede forkert og ikke burde have gjort det. Men hvorfor? De fleste vil formodentligt svare: fordi kønsforskellen er sagen uvedkommende. Kønnet er simpelthen irrelevant. Det, der tæller og har gyldighed her, er hastigheden. I dette eksempel er det meget klart, hvad vi skal mene. Men hvordan afgør vi i andre tilfælde om forskelle er relevante eller irrelevante, væsentlige eller uvæsentlige, vedkommende eller uvedkommende? Det kan vi kun gøre ved at se på sagen. Og da forskellige sager er forskellige, vil forskellige forskelle også være relevante og irrelevante. Lad os vende tilbage til vores sag - kongehuset og kønsprincippet - med denne viden i baghovedet. Tronfølgeloven skal ændres. Man vil forkaste kønsprincippet. Hvorfor? På grund af ligestillingen mellem kønnene - fordi kønsforskellen ikke er en relevant forskel i forhold til sagen. Hvad er sagen? At være tronfølger eller regent. Men hvorfor er kønsforskellen ikke en relevant forskel? Fordi en kvinde kan være en lige så god regent, som en mand kan. Hvor god man er, afhænger i dette tilfælde ikke af kønnet. Det, der tæller og har gyldighed, er ens kvalifikationer og evner. Det, der betyder noget, er, hvordan man vil være i stand til at udfylde rollen og de dertil knyttede funktioner. Jeg tror, det er de færreste i dette land, som vil være uenige i denne argumentation. Efter at have stillet og svaret på de to spørgsmål, vil jeg nu se på, om svaret har nogle konsekvenser. Det fremgik af tronfølgeloven, at tronfølgehierarkiet blev bestemt af to principper: kønsprincippet og aldersprincippet. Vi har forkastet kønsprincippet ved at henvise til ligestillingsprincippet. Hvad nu med aldersprincippet? Står det anderledes til med dette princip end med kønsprincippet? Vi ved nu, hvordan vi skal spørge for at finde ud af det: Er alder en relevant forskel med hensyn til at være regent? Lad os først se på, hvad alder egentlig er for en størrelse. Som bekendt er en persons alder den tid, som er gået fra personen blev født. Selv om tid kan angives på mange forskellige måder, angiver vi normalt blot alder i år. Der er faktisk en grund til, at vi gør dette: der er ofte ingen grund til at være mere præcis. Forestil dig, at en person spørger dig om din alder, og du så siger "lige et øjeblik", hvorefter du kigger på dit ur og svarer "nu er jeg 23 år og 2 måneder og 23 dage og 7 timer og 45 minutter og 12 sekunder gammel". Som dette groteske eksempel viser, er en så nøjagtigt tidsangivelse fuldstændig overflødig, irrelevant og sagen uvedkommende. Måske ønskede personen blot at vide, om du var i tyverne eller i trediverne. Dette bør advare os imod at tillægge aldersforskellen for stor betydning. I langt de fleste sager har alderen nemlig ikke nogen synderlig betydning, og vi kan derfor nøjes med at angive den i år. Men selvfølgelig er alderen relevant i nogle sager. Fx skal man være atten år for at stemme. Det kan diskuteres, om denne bestemte alder er den bedste, men de flestes vil vist være enige i, at der bør være en eller anden aldersbegrænsning forbundet med stemmeretten. Den myndige udøvelse af stemmeretten forudsætter visse evner, som børn ikke har. Men hvad nu med vores sag - retten til at blive regent? Er alderen relevant i denne sag? Den forekommer mig at være irrelevant. Én god grund - blandt mange - til at alderen er irrelevant, er, at en tronfølger som regel først bestiger tronen, når han eller hun er blevet voksen. For det meste har voksne mennesker simpelthen lige gode evner for at være regent, hvis de ellers er blevet uddannet til det - uanset alder. Vil nogen måske hævde at Joachim ikke ville kunne blive lige så god en konge som Frederik? Måske. Men vil nogen hævde, at det skyldes, at han er ét år yngre? Næppe. Tænk tilbage på det tidligere fart-eksempel. Forestil dig, at betjenten havde begrundet sin uretfærdige handling ved at sige, at jeg var 23 år, mens kvinden var 19 år! Aldersprincippet forekommer mig at være lige så irrelevant i forhold til muligheden for at blive regent, som det er irrelevant i dette farteksempel. Jeg har nu diskuteret de to principper som tronfølgeloven bygger på. Begge principper forsøger, så vidt jeg kan se, at gøre forskelle gældende, som er sagen uvedkommende og irrelevante. Det er dette ligestillingsprincippet forbyder. Men hvad skal vi så gøre, hvis vi ikke har nogen gyldige principper til at bestemme, hvem der skal være regent? Vi kunne lade være med at have en regent, for så behøvede vi slet ikke sådanne principper. Vi kunne afskaffe monarkiet. Men er dette virkelig nødvendigt? Det lyder jo meget drastisk. Måske er det drastisk, men jeg tror, vi er nødt til det. Nødvendigheden kan faktisk forklares historisk. De moderne nationalstaters demokratiske forfatninger opstod i bevidst opposition til monarkierne. Det gamle system byggede på arv, slægt og privilegier, mens det nye system skulle bygge på evner, indsats og fortjeneste. Disse gamle værdier er en del af monarkiets væsen. Uden dem intet monarki. Men de strider imod ligestillingsprincippet og andre grundlæggende demokratiske principper. Det er tankevækkende, at statsministeren, formanden for Danmarks liberale parti - "frihedens parti" - kan støtte en sådan institution. Her er der ikke fri konkurrence om embederne, men monopol. Det står ikke enhver borger frit for at forsøge at stræbe efter dette embede. Her gives der ikke efter fortjeneste, og her belønnes der ikke efter evne, men efter afstamning. Her har borgerne ikke mulighed for frit at vælge deres repræsentanter. Der er valgt for dem. Der er kort sagt tale om en institutionalisering af principper og værdier, som er i modstrid med alle andre grundlæggende værdier og principper i dette samfund. Skal vi virkelig acceptere dette? Kan statsministeren acceptere dette? Vi behøver i hvert fald ikke acceptere det. Vi kan ændre det. I praksis har folket magten i dette land. Lad os bruge denne magt til at ændre teorien. Jeg foreslår altså ikke en ændring, men en afskaffelse af tronfølgeloven. En ændring af grundloven er på sin plads. Ligestillingsprincippet kræver det. I frihedens og lighedens og broderskabets navn - lad os afskaffe monarkiet. Jeg anerkender, at der for mig her er tale om en principsag. Hele sagen drejer sig om forholdet mellem ligestillingsprincippet og monarkiets principper. Statsministeren har faktisk også gjort det klart, at der her er tale om en principsag for ham. Det er ikke nødvendigt at ændre tronfølgeloven på nuværende tidspunkt. Det kan jo være, at tronfølgerparret får en dreng. Så vil det slet ikke gøre nogen forskel i praksis, hvis loven ændres, for der vil ikke opstå nogen modsætning mellem principperne. Resultatet vil blive det samme med den kommende som med den eksisterende lov. Men det er altså på trods af denne kendsgerning, at statsministeren har valgt at foreslå en ændring af tronfølgeloven. Det er for at give udtryk for principper og værdier. Men værdier og principper forpligtiger. Det er de fleste bekendt, at det man siger, kan have konsekvenser, som man ikke selv har indset. Man kan forpligtige sig udover det, som man selv tror sig forpligtiget på. Hvis man vil sige A, så må man også sige B, uanset om man vil det eller ej. At være konsekvent vil sige at acceptere konsekvenserne af det, man siger. Så hvis ligestillingsprincippet virkelig er et princip, som vi skal bygge vores samfund på, så beder jeg alle - også statsministeren - om at tage konsekvensen heraf. Jeg mener at have vist, at konsekvensen er afskaffelse af monarkiet. Ikke at afskaffe det og stadigvæk hævde, at man anerkender ligestillingsprincippet, kan kun skyldes principløshed eller dumhed. Det står tilbage, om statsministeren - og enhver anden - vil benægte ligestillingsprincippet, afskaffe monarkiet, eller fremstå som principløs eller det, der er værre. Uanset hvad, er statsministeren i hvert fald svar skyldig. Martin Ejsing Christensen